Personvern
Denne personvernerklæringen forteller hvordan Sysselmesteren samler inn og bruker personopplysninger.
Når samler Sysselmesteren inn personopplysninger?
Vi behandler i hovedsak personopplysninger som du selv har gitt oss. Årsaken til at vi behandler dine personopplysninger kan være:
- Du har sendt oss en søknad eller en klage
- Du har bedt om innsyn etter offentlighetsloven
- Du bruker våre digitale tjenester
- Du abonnerer på nyhetsbrevet vårt
- Du søker jobb hos oss
- Du har meldt deg på ryddetokt, søkt påskehytte ol
Du melder deg på nyhetsbrev hos oss
Sysselmesteren tilbyr nyhetsvarsel via e-post. For å motta nyheter fra Sysselmesteren nettsider må du registrere en e-postadresse. Opplysningene som blir registrert hos oss, blir kun brukt til e-postvarsling. Adressen deles ikke med andre, og vi sletter e-postadressen når du sier opp abonnementet.
Du ber om innsyn etter offentlighetsloven
Via eInnsyn kan du be om innsyn i dokumenter. Direktoratet for forvaltning og IKT er ansvarlig for eInnsyn, og er ansvarlig for behandlingen av personopplysninger. Du kan velge å bestille dokumenter anonymt. I så fall er en e-postadresse alt vi trenger. Denne e-postadressen blir lagret i våre systemer.
Dersom du ønsker at innsynskravene dine skal lagres i Mitt eInnsyn, må du registrere deg og opprette en brukerkonto. Da må du samtidig samtykke til behandling av personopplysninger i "Mitt eInnsyn". I brukerkontoen lagres e-postadressen du registrerer, innsynskravene dine, søk og saker du har opprettet abonnement på. Det er frivillig om du vil lagre navnet ditt og organisasjonen du representerer.
Du søker jobb hos oss
Dersom du søker jobb hos Sysselmesteren, må vi behandle opplysninger om deg for å vurdere søknaden din. Vi kjøper tjenester hos Webcruiter til rekrutteringsarbeidet vårt. For å søke jobb hos oss, må du opprette en konto hos Webcruiter, og samtidig samtykke til behandling av personopplysninger.
Alle søkerlister og stillingssøknaden til den som ansettes blir overført og lagret i Public 360, Sysselmesterens saksbehandlings- og arkivsystem.
Hvordan lagres og slettes opplysningene?
I enkelte tilfeller kan du selv kreve at personopplysninger slettes. Du kan lese mer om dette hos Datatilsynet.
Dine rettigheter
Personopplysninger om deg er dine egne. Personopplysningsloven gir deg mange rettigheter for at du skal kunne verne om dine opplysningener.
Du kan be om en kopi av alle opplysningene vi har om deg. Du kan be oss rette eller supplere opplysninger som er feil eller misvisende.
I gitte situasjoner kan du be oss slette opplysninger om deg selv.
I noen situasjoner kan du be oss begrense behandlingen av opplysninger om deg, eller du kan protestere mot at vi behandler opplysninger om deg.
Du kan klage på vår behandling av personopplysninger.