Helikopterinspeksjon av isbreer
Sysselmesteren har i høst fløyet med helikopter over breområder der det er mye ferdsel, spesielt vinterstid. I tillegg har Norsk Polarinstitutt inspisert bresystemene rundt Ny-Ålesund.
I oktober ble det gjort en breflyvning med observatører fra Sysselmesteren, reiselivet og Longyearbyen Røde Kors Hjelpekorps. Flyruta var:
Adventdalen – Foxdalen –Fleinisen – Dahlburgbreen – Plogbreen – Kokbreen – Rugaasfonna –Slakbreen – Gustavdalen – Kjellstrømdalen – Agardh – Von Postbreen – Burn Murdochbreen –Boltonbreen – Florabreen – Nordenskiöldbreen – Ebbabreen – Mittag-Lefflerbreen – Wijdefjorden –retur opp Mittag-Lefflerbreen – Ragnarbreen – Adolfbukta – Longyearbyen.
Ny-Ålesund
Norsk Polarinstitutt hadde i september breflyvning over følgende områder:
Kongsvegpasset – Ny Ålesund – Austre Brøggerbreen (Skaret) – Engelskbukta – Comfortless (nedre del) – Arthurbreen – Avatsmarkbreen – Krullfonna – Comfortlessbreen (hele) – overgang morene til Uversbreen – Uversbreen - Jensebu (mot Ny-Ålesund) – Dronningpasset – Kronepasset – Exilpasset – Exilfjellet – Holtedahlfonna – retur Ny-Ålesund – Kongsvegpasset – Vegvaktaren.
Se bilder og kart i dokumentene til høyre.
Sysselmesteren understreker at bilder og kart ikke sier noe om forholdene andre steder enn de som er omtalt. Det betyr med andre ord ikke at det er trygt alle andre steder.
De som ferdes ute i naturen på Svalbard oppfordres som alltid til å ta sine forholdsregler og være varsomme. Forholdene kan også ha endret seg etter overflyvningene. Sikkerheten er den enkeltes ansvar.