Vedtar midlertidige ferdselsrestriksjoner på sjøis


Sysselmannen på Svalbard har besluttet å midlertidig endre forskrift om motorferdsel på Svalbard. Endringene vil gjelde fra 15. mars 2021 til 1. juni 2021. - Bakgrunnen for reguleringen er behovet for å beskytte leveområder og unngå forstyrrelser av isavhengige arter, særlig ringsel og isbjørn, sier miljøvernsjef Kristin Heggelund hos Sysselmannen.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 04.03.2021

Forskriftsendringen vil medføre ferdselsrestriksjoner på Van Mijenfjorden, Tempelfjorden og Billefjorden, men det åpnes for kryssing i korridorer og på korteste farbare rute.

Forslaget om midlertidig endring av forskriften ble sendt på høring 26. januar. Sysselmannen mottok til sammen 24 høringssvar.

Det er kommet flere forslag til øvrige områder det bør være tillatt å kjøre, blant annet i Fridtjovhamna og Rindersbukta, i Tempelfjorden inn mot Tunabreen og Von Post, og fra Rudmosepynten og inn til Skottehytta, Ebbahytta og Ragnarbreen. Det er i tillegg meldt behov for kjøring til hytter.

- Vi har vurdert alle innkomne forslag. De områdene hvor det ønskes mulighet for motorisert ferdsel ligger like ved brefronter, og er de områdene som er aller mest brukt av ringsel og isbjørn. Å åpne for motorisert ferdsel her vil ikke være i tråd med formålet bak den midlertidige reguleringen, og vil ikke beskytte disse artene mot forstyrrelse slik hensikten med reguleringen er, opplyser miljøvernsjefen.

Ved særskilt behov for kjøring i disse områdene må det søkes om dispensasjon etter motorferdselforskriften.

- På bakgrunn av innkomne høringssvar gjør vi enkelte endringer i det opprinnelige forslaget til endinger i forskriften:

  • Åpnet for kjøring langsetter land fra utløpet av Berzeliusdalen og inn til Braganzavågen. I høringsinnspillene er det vist til at det er nødvendig å kunne kjøre på isen forbi Kolfjellet og Blåhuken.
  • Åpnet for kryssing på korteste farbare rute på ytre del av Billefjorden.
  • Tydeliggjøring i forskriften av det er tillatt med nødvendige sikkerhetsstopp.

For øvrig vises det til høringsbrev for ytterligere informasjon om kunnskapsgrunnlag og Sysselmannens vurdering av behov for midlertidig endring.

Se lenker til høyre for forskriftsendringer, kart, kunnskapsgrunnlag fra Norsk Polarinstitutt, høringsbrev og innkomne høringsuttalelser.